جای خالی نوآوری
یکی دو سالی است که وضعیت بازار و صنعت خودرو کشور نابسامان شده و بهدلایل گوناگون تناسب بین عرضه و تقاضا در این بازار بهم ریخته و در حالی که میزان عرضه، نهتنها افزایش نداشته، بلکه کاهشی هم بوده، شاهد تقاضای بسیار زیاد در این بازار هستیم که پیامد مشکلات اقتصاد کلان و چالشهای مدیریتی در صنعت خودرو کشور است. در این میان، ممنوعیت چندساله واردات بهدنبال مشکلات ارزی که برای کشور ایجاد شد بر چالشهای بازار خودرو دامن زد. در نهایت پس از اماواگرهای بسیار و تشخیص اینکه در شرایط کنونی ,ممنوعیت واردات حل مسائل صنعت خودرو را سختتر خواهد کرد، حدود یک سالی است واردات خودرو آزاد شده و براساس مصوبات و ابلاغیههای موردنظر به کندی و البته نامنظم در حال انجام است و متولیان امر امیدوارند این روند بر وضعیت بازار خودرو تاثیر مثبت بگذارد و قدری از تقاضایی را که در این بازار بهشدت زیاد است پاسخگو باشد.
خودروهای کارکرده از مدلهای متنوع و برندهای گوناگون هستند، چراکه واردات خودروهای دستدوم با جستوجو در بازارهای گوناگون و جمعآوری آنها از سطح کشورهای گوناگون رخ خواهد داد و خرید از شرکت مادر نیست؛ بنابراین تنوع آنها بسیار بالا خواهد بود. زمانی که تنوع خودروها با تعداد محدود زیاد میشود، معمولا گارانتی وجود ندارد و خدماتی نیز شامل آنها نمیشود؛ این موضوع بسیار مهمی است. عدم ارائه خدمات به این خودروها، یک معضل جدید برای بازار و صنعت خودرو کشورمان ایجاد خواهد کرد و در آینده تبدیل به یک خلأ بزرگ خواهد شد که وضعیت پیچیده صنعت خودرو را پیچیدهتر خواهد کرد.به احتمال زیاد مواجهه ما با واردات خودروهای کارکرده دوگانه است. با ورود خودروهای کارکرده خارجی در ابتدا خوشحال خواهیم بود، اما پس از مدتی به واسطه نیاز به قطعاتی که موجودی ندارد، دردسرهای زیادی برای صاحبان خودرو و بازار قطعات یدکی بهوجود خواهد آورد و چالشهای جدیدی برای بازار خودرو و مصرفکنندگان رقم خواهد خورد. باید بپذیریم که واردات خودروهای خارجی کارکرده، فقط یک گزینه برای درمان کوتاهمدت نابسامانی بازار خودرو و متناسب نبودن میزان و عرضه و تقاضا در آن است و بهطبع نباید با یک راهحلی موقتی بهدنبال حل یک مشکل اساسی و بسامان شدن صنعت بزرگی مانند صنعت خودرو باشیم. ایندست اقدامات بدون در نظر گرفتن تمام جوانب آنها، بهطور قطع مشکلات ما را بیشتر میکند.یک اصل ثابت در اقتصاد که به آرامش بازار میانجامد، متناسب بودن عرضه و تقاضاست؛ از اینرو برای کاهش عطش بازار، چارهای جز عرضه بیشتر خودرو نداریم و باید بهدنبال تامین نیاز این بازار با خودروهای نو باشیم تا مشکلات این صنعت و بازار آن پیچیدهتر نشود. سال گذشته طرح پلاکگذاری ملی خودروهای مناطق آزاد با هدف بهبود عرضه خودرو به بازار کشور در قالب یک مصوبه موردتایید هیات وزیران قرار گرفت، اما بهدنبال فرازوفرودهای بسیار در بازار خودرو کشور در این مدت، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
شاید اگر این مصوبه اجرایی و بهنوعی بر میزان عرضه خودرو در بازار افزوده میشد تا حدودی التهاب بازار خودرو فروکش میکرد. در کل واردات خودرو پس از سالها ممنوعیت، امری مثبت است، اما باید بدانیم که واردات خودروهای دستدوم تنها یک راهحل موقت است و نمیتوان در بلندمدت روی آن مانور داد و انتظار داشت کموکاستهای بازار خودرو را جبران کند.
نویسنده: آرمان خالقی، عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران
https://smtnews.ir/news/3e85yy/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D9%87%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
https://www.gostaresh.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-64/301928-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D9%87%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
من آرمان خالقی، قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت هستم.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
(فیلم) دلیل موافقان تعطیلی پنجشنبهها، افزایش نرخ باروری است! – فراز دیلی 1403/02/22
گفتگوی تلفنی برنامه ی نمودار – رادیو ایران 1403/02/18
مصاحبه با شبکه ی «بالاتر» در خصوص تعطیلی روزهای هفته – اردیبهشت 1403
اجرا نشدن ماده 24 قانون بهبود محیط کسبوکار، ترک فعل است – اتاق ایران آنلاین 1402/11/25
دانش برروز در بحث معدن نداریم – صفحه اقتصاد 1402/05/19
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به مهندس آرمان خالقی می باشد و هرگونه نشر مطالب آن آزاد و منوط به ذکر مرجع است.