بازار خودرو سرگردان بین تولید و واردات
آرمان خالقی، عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو از سوی نهاد اجراکننده، به مرحله عمل نرسد، به صمت گفت: تمام این سخنان از یک پارادوکس به وجود میآید؛ جایگاه مصالح مردم و مصرفکننده و مصالح تولیدکننده.
اگر بهدنبال حمایت محض از تولیدکننده هستیم باید بازار انحصاری ایجاد کنیم تا در طولانی مدت این بازار در اختیار داشته باشد. در چنین بازاری، مصرفکننده باید خودرو خارجی را با نرخ بسیار بالا خریداری کند.
وی افزود: حذف رقیب باید کوتاه مدت باشد و نمیتوان به مدت طولانی بازار را انحصاری نگه داشت. در نتیجه حدود حمایتی دولت در این حوزه از خودروساز باید زمان داشته باشد و مدیریتشده و هوشمندانه عمل شود.
این کارشناس حوزه صنعت ادامه داد: در راستای حمایت از تولید باید تولیدکننده بتواند با همتای خارجی خود رقابت کند و اگر محصولش را به بازار جهانی عرضه کرد، مشتری داشته باشد.
خالقی گفت: اگر طرح واردات خودرو به تصویب نهایی برسد، برای اجرا کردن یا نکردن آن باید منافع مصرفکننده هم درنظر گرفته شود. در چنین شرایطی بازار نیاز تمام مشتریان را پاسخگو خواهد بود.
وی تصریح کرد: خودروسازان داخلی باید نسبت به تولید خودرو باکیفیت و نرخ مناسب متعهد شوند؛ به نحوی که رضایت مصرفکننده به دستاید و منافع بادآورده برای تعداد محدودی نباشد.
او یادآور شد: در راستای حمایت از مصرفکننده نباید محصولات با قرعهکشی بهدست مردم برسد و شیوه عرضه خودرو باید تغییر کند.
خالقی عنوان کرد: تحقق این امور نیاز به تصمیمگیری شجاعانه از سوی مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد. در نهایت مسئله ساماندهی بازار خودرو باید در یک جا حل و فصل شود.
او گفت: تصمیمات باید همسو با سیاستهای کلان کشور باشد و در نهایت باعث شود خودروسازان داخلی از محیط گلخانهای و کنترلشده و نیز بازار فاقد رقابت و انحصاری خارج شوند.
خالقی درباره آزادسازی واردات خودرو اظهارکرد: ممنوعیت واردات یا آزادسازی خودرو باید با برنامه بوده و زمانبندیشده باشد؛ اینکه با تصویب واردات خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد خواهد بود یا خیر، تکلیف قانونی است. اگر وزارتخانه پس از رای آوردن واردات خودرو آن را عملیاتی نکند باید در مقابل نهادهای ذیربط درباره ترک فعل پاسخگو باشد.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: اگر طرح واردات برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو به تصویب مجلس برسد، این خود مجلس است که باید از طرح صیانت کند.
البته این را هم باید در نظر داشت که اگر قانون به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختیار بدهد که به نسبت کشش بازار، شرایط تحریمها و شرایط کلان اقتصاد کشور اجازه ورود یا عدمورود کالایی را تصمیمگیری کند در نتیجه وزارتخانه برای ادامه ممنوعیت محمل قانونی دارد که وضعیت متفاوت میشود.
اما مهم این است که چارچوب نحوه ورودخودرو مشخص باشد، علاوهبر اینکه الزام ورود فناوری و ملزم کردن خودروسازان برای بهروز کردن فناوری هم در این طرح باید دیده شود.
https://www.smtnews.ir/article/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA
من آرمان خالقی، قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت هستم.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
(فیلم) دلیل موافقان تعطیلی پنجشنبهها، افزایش نرخ باروری است! – فراز دیلی 1403/02/22
گفتگوی تلفنی برنامه ی نمودار – رادیو ایران 1403/02/18
مصاحبه با شبکه ی «بالاتر» در خصوص تعطیلی روزهای هفته – اردیبهشت 1403
اجرا نشدن ماده 24 قانون بهبود محیط کسبوکار، ترک فعل است – اتاق ایران آنلاین 1402/11/25
دانش برروز در بحث معدن نداریم – صفحه اقتصاد 1402/05/19
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به مهندس آرمان خالقی می باشد و هرگونه نشر مطالب آن آزاد و منوط به ذکر مرجع است.