کیفیت قربانی انحصار میشود
کیفیت و قیمت، پاشنه آشیل محصولات صنعتی در کشور بوده و در این حوزه، صنعت خودرو و لوازمخانگی نتوانستهاند نظر مشتریان بازار داخل را تامین کنند. در راستای حمایت از تولید داخل، واردات خودرو و لوازمخانگی ممنوع و به گفته کارشناسان حوزه صنعت، انحصاری شدن بازار بستری برای کاهش کیفیت محصولات در داخل شده است.
رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع اشاره کرده و لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تاکید قرار دادهاند. ایشان عنوان کردند که حمایتهای عملی و تبلیغاتی از تولید داخل باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متاسفانه در برخی صنایع به موضوع کیفیت توجه نمیشود و مردم نیز بحق اعتراض دارند.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در جمع برخی تولیدکنندگان داخلی و خطاب به آنها تاکید کرد، اگر با وجود فضای حمایت از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت محصولات، قیمتها افزایش یابد، خوشایند نخواهد بود، زیرا نتیجه تمام حمایتهای دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت در عمل منجر به بالا رفتن نرخ در بازار داخل شده و خریداران را ناراضی کرده است. بهعنوان مثال، با وجود حمایتهایی که از تولیدکنندگان لوازمخانگی شده اما گفته میشود نرخ برخی محصولات تا دو برابر افزایش داشته است.
امسال یکی از امتیازاتی که به تولیدکنندگان لوازمخانگی داده شد، ممنوعیت ورود نمونههای خارجی بود که این امر در کوتاهترین زمان ممکن در بازار منجر به افزایش قیمتها شد. در برههای، تیراژ تولید کاهش یافت و تولید داخل پاسخگوی نیاز بازار نبود.
بنا به گفته فعالان بازار با از بین رفتن فضای رقابت، تامینکنندگان نیاز بازار گاهی با عرضه قطرهچکانی، قیمتها را مدیریت میکنند و بدون هیچ افزایش کیفی، نرخ محصولات را افزایش میدهند. حال پرسش این است که مشکل تولیدکنندگان لوازمخانگی در مسیر ارتقای کیفیت محصولاتشان چیست؟
آرمان خالقی، عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره چالش تولید لوازمخانگی در کشور به صمت گفت: نکته اصلی در حوزه تولید این است که در هر بازاری انحصار بهوجود آید، حاکم بازار کسی است که تامینکننده نیاز آن بازار باشد و در واقع رفعکننده نیاز، غالب است.
وی افزود: در بازاری که مصرفکننده غالب است، رقابت بسیار سنگینی وجود داشته و تولیدکننده باید نظر مشتری را با دادن امتیاز چه در کیفیت و چه در قیمت جلب کند. برعکس هنگامی که برای یک نیاز مشخص در بازار، تعداد محدودی میتوان محصول فراهم کرد، قاعدتا این تامینکننده است که حاکم خواهد بود و اگر انصاف نداشته باشد میتواند هم از کیفیت بزند و هم قیمتها را افزایش دهد، چون تقاضا بالاست ودر نتیجه سرعت کار و تولید باید افزایش یابد. این کارشناس حوزه صنعت ادامه داد: گاهی این سرعت منجر به فدا شدن کیفیت در مقابل تیراژ میشود.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود، عنوان کرد: انحصار در بازار سبب میشود هر کالایی به مصرفکننده ارائه شود ناچار باشد آن را خریداری کند و نمیتواند به کیفیت آن هم اعتراضی داشته باشد، زیرا برای همان کالایی که به نسبت نیاز تولید نمیشود، مشتریان دیگری در صف ایستادهاند.
وی تاکید کرد: در چنین بازاری، نه مصرفکننده خیلی به کیفیت اهمیت میدهد و نه تولیدکننده. این امر به سمتی میرود که شاهد افت کیفیت در محصولات داخلی دارای انحصار خواهیم بود.
او افزود: در حوزه نرخ هم شاهد نابسامانی خواهیم بود، چون برای خرید افراد صف ایستادهاند و حاضرند برای رفع نیازشان هزینه بیشتر داشته باشند.
وی گفت: صف ایستادن برای خرید کالا پیشتر برای پوشاک و خودرو رخ داده بود و امسال هم برای لوازمخانگی اتفاق افتاد. خالقی با بیان اینکه این امر قابل پیشبینی بود، عنوان کرد: هنگامی که بازار از حالت رقابت خارج میشود، حاکم کسانی هستند که میتوانند نیازها را پوشش دهند.
این کارشناس حوزه صنعت تصریح کرد: تولیدکنندگان لوازمخانگی داخلی، صنعتگران خوبی هستند اما وقتی تقاضا در بازار بالا میرود، تولیدکنندگان به ناچار در ورطهای میافتند و از کیفیت به نحوی دور میشوند.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر فضای انحصار در طولانیمدت بر بازار حاکم باشد، تولیدکنندگان از فناوری هم دور خواهند شد. اما در بازار دارای رقابت، صنعتگر ناچار است فناوری روز را در اختیار داشته و دارای تنوع تولید باشد. افراد زیادی به خاطر دارند در دورهای فقط خودرو تکرنگ تولید میشد و برای همین خودرو هم مردم باید یک یا دو سال صف میایستادند تا بتوانند یک خودرو خریداری کنند؛ علاوهبر اینکه حق انتخابی هم وجود نداشت. در شرایط فعلی در حوزه لوازمخانگی هم فقط در حال رفتن به این سمت هستیم که فقط یک مدل یخچال در بازار موجود باشد. آپشنها و تجهیزاتی که در حالت رقابت در محصولات تولیدی شاهد بودیم، کمکم تعطیل میشوند.
او گفت: تمام این مسائل سبب میشود صنایع کشور از جمله صنعت لوازمخانگی با فناوری روز جهان دچار یک شکاف عمیق شود.
خالقی با بیان اینکه امروز جهان به سوی تولید لوازمخانگی هوشمند رفته، گفت: حمایت از تولید در راستای ارتقا باید دارای زمانبندی مشخص باشد و اگر این زمان طولانی شود، بیش از آنکه حمایتگر باشد، آسیبزا خواهد بود.
او یادآور شد: در حوزه انحصار بازار، خود تولیدکنندگان لوازمخانگی باید مشتاق باشند تا زمان مشخصی را تعیین کنند. این ممنوعیت واردات نباید برای همیشه باشد که به نوعی منجربه ضرر و زیان مصرفکنندگان شود.
خالقی در ادامه افزود: تقاضای مشخصی برای لوازمخانگی در کشور وجود دارد، عدهای برای نوسازی محصولات و تعدادی هم بهعنوان خانواده جدید، بهدنبال تهیه لوازمخانگی هستند. براساس برنامهای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت لوازمخانگی دارد، این برآورد آماری، مشخص است، اینکه چه تعداد تلویزیون نیاز است، چقدر ماشین لباسشویی باید تولید شود و… حال پرسش این است که چقدر این تیراژ مشخص را میتوانیم در داخل محقق کنیم؟
او گفت: معتقدم حتی در نقطه سربهسر هم نباید محدودیت در بازار ایجاد شود. باید تا حدودی اجازه واردات داده شود تا رقابت از بین نرود؛ علاوهبر اینکه تولیدکننده داخلی هم در فعالیت خود بدون انگیزه نباشد.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید به لحاظ کیفی، محصولات تولید داخل به سطحی برسند که ارزآور باشند، اظهارکرد: تولیدکننده با ایجاد انگیزه، میتواند قدرت صادرات داشته باشد. این رقابت باید در کنار کیفیت، در نرخ هم ایجاد شود.
خالقی در ادامه به مشکل قطعهسازی این صنعت اشاره کرد و گفت: هدفمند نبودن برنامه تولید قطعهسازان لوازمخانگی، چالش دیگر این صنعت است. در حوزه ساخت قطعات موردنیاز لوازمخانگی، مهم این است که توانمندیهای داخل شناسایی شود و نباید اینگونه باشد که تمام قطعات موردنیاز محصولات مختلف لوازمخانگی وارد و در داخل فقط مونتاژ شوند.
او گفت: میتوانیم تعمیق ساخت داخل داشته باشیم و فقط قطعاتی که تولیدشان با توجه به سرمایهگذاری سنگین توجیهپذیر نیست را مانند تمام شرکتهای فعال در این حوزه، خریداری و وارد کنیم.
خالقی در پایان گفت: در حالحاضر بین ۶۰ تا ۸۰ درصد قطعات در این صنعت وارداتی بوده و ارزبری دارد. در این حوزه باید تلاش بیشتر شود تا قطعاتی که امکان ساخت داخل دارند در کشور ساخته شوند. تدوین نقشه راه در رسیدن به اهداف در حوزه قطعهسازی لوازمخانگی کمککننده است.
https://smtnews.ir/index.php/article/%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
من آرمان خالقی، قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت هستم.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
(فیلم) دلیل موافقان تعطیلی پنجشنبهها، افزایش نرخ باروری است! – فراز دیلی 1403/02/22
گفتگوی تلفنی برنامه ی نمودار – رادیو ایران 1403/02/18
مصاحبه با شبکه ی «بالاتر» در خصوص تعطیلی روزهای هفته – اردیبهشت 1403
اجرا نشدن ماده 24 قانون بهبود محیط کسبوکار، ترک فعل است – اتاق ایران آنلاین 1402/11/25
دانش برروز در بحث معدن نداریم – صفحه اقتصاد 1402/05/19
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به مهندس آرمان خالقی می باشد و هرگونه نشر مطالب آن آزاد و منوط به ذکر مرجع است.